Suuri osa kärsii muutoksesta muutaman vuorokauden, osa jopa viikkoja.
Seuraavilla vinkeillä keinoilla voit helpottaa siirtymistä kesäaikaan.

 

  1. Varaudu muutokseen

    Varaudu muutokseen nukkumalla mahdollisimman hyvin kesäaikaan siirtymistä edeltävät yöt.
     
  2. Pidä unirytmi

    Herää kellojen siirtämisen jälkeisinä aamuina samaan kellonaikaan kuin aiemminkin. Jos tämä ei onnistu, voit yrittää lievittää väsymystä siten, että pikkuhiljaa aikaistat heräämistä 15-20 min.
     
  3. Älä jää sänkyyn torkkumaan

    Pyri nousemaan sängystä heti herättyä. Avaa verhot ja anna valon herättää sinut.
     
  4. Muista myös päivärytmi

    Syö päivällä samoihin aikoihin kuin aiemmin ja muista ulkoilu.
     
  5. Rauhoita nukkumaanmeno

    Illalla pimennä kotiasi verhoilla. Huolehdi siitä, että makuuhuoneesi on pimeä ja viileä nukkumaan mennessä. Mene ajoissa nukkumaan, koska valoisuus häiritsee unta erityisesti aamuisin.

 

Jos unirytmi ei tunnu korjaantuvan ja uniongelmat jatkuvat, varaa aika Eira Uniklinikan Unihoitajan vastaanotolle maksuttomaan neuvontaan.

Varaa aika unihoitajan vastaanotolle

Varaa aika Uniklinikan sairaanhoitajalle helposti nettiajanvarauksesta.
Maksuttomalla ensikäynnillä kartoitetaan unesi tila ja mitkä tekijät mahdollisesti heikentävät sen laatua.

Tai ota meihin yhteyttä uniklinikka@eiransairaala.fi puh. 09 1620 750.

Unihoitajan neuvontakäynti nyt maksutta!
Varaa aika Unihoitajalle
Julkaistu 24.3.2017