Juhani Silvasti, 72, sai työterveyshuollosta tarvitsemansa terveyspalvelut vuoteen 2005 saakka, jolloin jäi eläkkeelle. Työelämän loppupuolella projektijohtajalla ilmaantuneet vakavat sairaudetkin saatiin hoidettua ja hallintaan.

Sen jälkeen Silvasti käytti pääasiassa julkisia terveydenhuoltopalveluja, mutta sanoo vähitellen pettyneensä muun muassa vaihtuviin lääkäreihin ja jonottamiseen.

”Näin mainoksen Eiran Senioriklinikka-toiminnasta ja otin yhteyttä, kun asun tässä ihan nurkan takana. Pidin tärkeänä, että saan hoidollisen turvan ja säännöllisen lääkityksen arvion.”

Silvastilla kävi hyvä tuuri. Vastuuhoitajan tekemässä alkutarkastuksessa systolinen verenpaine todettiin huolestuttavan korkeaksi. Yläpaine huiteli 200:n lukemissa.

”Olihan se yllätys, ja onneksi havaittiin. Hoitaja haki toisenkin mittarin ja paikalle vielä lääkärinkin, joka totesi, että hoidetaan tämä asia kuntoon. Se rauhoitti. Verenpaine oli ollut koholla todennäköisesti pitkään antamatta mitään oireita.”

Lääkitys aloitettiin heti, ja Silvasti sopi omalääkäri Karl Johan Töttermanin kanssa, että seuraa verenpainetta kotona. Toukokuussa tilanne oli parempi, ja syksyllä on taas lääkäritapaaminen.

”Pidän Senioriklinikkaa hyvänä järjestelmänä. Tiedän, keneen puoleen voin kääntyä ja saan avun aina. Apu on yhden puhelinsoiton päässä.”




Tämä artikkeli on julkaistu Eiran asiakaslehdessä keväällä 2014, ja muokattu keväällä 2016.