Uusin ReLEx SMILE on iso askel eteenpäin silmälaserkirurgiassa

Aloittaessani vuonna 1999 Eirassa silmälaserleikkaukset leikkausmenetelminä käytimme pintahionta- eli PRKleikkausta ja LASIK- eli läppäleikkausta. 2000-luvun alussa LASIKin suosio kasvoi lyhyen toipumisajan ja tarkkojen tulosten ansiosta, erityisesti isoissa miinuksissa. Siinä käytettiin mekaanista mikrohöylää läpän tekemiseen ja miinushionta tehtiin excimerlaserilla, jolla sarveiskalvon hiontoja oli tehty jo 1990-luvun alusta alkaen. 2000-luvulla maailmalla kehiteltiin läpäntekomahdollisuutta laserilla. Vuonna 2007 hankimme ensimmäisen femtolaserin, jolla läpänteko oli turvallisempaa ja tarkempaa verrattuna mekaaniseen höylään.

Käänteentekevä idea

Saksassa Carl Zeiss Meditec AG kehitti idean siitä, että koko laserointi tehtäisiin femtosekuntilaserilla. Femto-LASIKissa sarveiskalvon etuosaan tehty läppä heikentää oleellisesti sarveiskalvon jäykkyyttä. Hoitoon vaikuttavat myös ulkopuoliset tekijät, kuten esimerkiksi läpän avauksen jälkeinen lämpötila, ilman ja sarveiskalvon kosteus ja excimer-laseroinnin kesto. SMILE-toimenpiteellä halutaan itse laserointi tehdä alusta loppuun kudoksen sisällä vakio-olosuhteissa. Sarveiskalvon etuosaan tehtävä haava SMILEssä on vain 12,3 % LASIKissa tehtävästä haavasta, joten silmän leikkausrasitus on pieni. SMILE onkin eräänlainen sarveiskalvon tähystysleikkaus. Tein Suomen ensimmäisen SMILE-leikkauksen heinäkuussa 2012. Nykyään haavan pituus on vain 2.2–3.0 mm ja näin pieni haava paranee yleensä alle kahdessa tunnissa. Leikkaustulokset ovat tarkkuudeltaan erinomaisia.


SMILE-silmä kestää iskuja

SMILE sopii erityisesti potilaille, jotka harrastavat kamppailulajeja tai toimivat ammateissa, joissa on pelko läpän irtoamisesta. Silmän sarveiskalvon etupinnassa ovat kestävimmät säikeet, ja SMILEtoimenpiteessä etupinnan vahvat säikeet jäävätkin koskemattomiksi. Näin riski leikkauksen jälkeisille pullistumille vähenee ja mahdolliset iskut tai muut vammat eivät saa läppää sijoiltaan, koska SMILEssä ei ole riskialtista läppää.

Säästyt kuivilta silmiltä

LASIK-leikkauksessa läpän tekeminen katkaisee tuntohermot sarveiskalvon pinnasta, joten siitä voi aiheutua kuukausien ajan kuivasilmäisyyttä. SMILE-leikkauksessa nämä pinnan tuntohermot jäävät koskemattomiksi, ja kuivasilmäisyyden riski on olematon.

SMILE-leikkaus

SMILE-leikkauksessa potilas on makuuasennossa laserin alla. Silmä puutuu hyvin puudutustipoilla. Luomenlevitin pitää silmän auki ja leikkauksen laserointivaihe kestää noin 30 sekuntia. Laserin paineistusvaihe on kevyt ja potilas näkee koko ajan vihreän valon. Vanhemman polven laitteissa oli kova paine ja täydellinen pimeys. Laseroinnin jälkeen miinuspalan poisto kestää minuutin. Lopuksi laitetaan antibioottitippaa silmään ja silmäkirurgi kotiuttaa potilaan tunnin kuluttua. Jälkitarkastus on kuukauden kuluttua Eiran silmälääkärin vastaanotolla.

Sopiiko SMILE minulle?

Ennen leikkauspäätöstä potilaalle tehdään aina huolellinen esitutkimus, jonka perusteella leikkausmenetelmä valitaan. SMILE sopii kaikille likinäköisille, joiden lasinvahvuus on alle -10.0 D. Sitä vahvemmissa miinuksissa käytämme ICL-leikkausta eli silmänsisäistä piilolinssileikkausta. Varaa aika Eiran optikolle maksuttomaan esitutkimukseen netissä www.eiransairaala.fi tai soittamalla ajanvaraukseen puh. (09) 1620 570.

Miksi SMILE ja Eira?

SMILE on ensimmäinen suuri uudistus sitten 1990-luvun, jolloin LASIK-leikkaukset esiteltiin. Turvallisuus ja tarkkuus ovat tärkeimmät syyt uuden tekniikan käyttöönotolle. Potilasturvallisuus on meille Eirassa tärkein asia. Eiran silmälaseryksikkö on ainoa pääkaupunkiseudun silmälaseryritys, joka toimii edelleen 17 vuoden jälkeen samassa paikassa samojen lääkärien voimin, samalla nimellä ja saman omistajan hallussa. Eirassa saat suomalaista laatutyötä, ja yritys on täysin suomalaisomistuksessa. Tutustu palveluihimme netissä www.eiransairaala.fi . Voit myös pyytää nettisivuillamme maksuttoman arvion leikkauksesta, kun täytät tietosi silmälasiarvojen kera.

Harri Koskela, silmäkirurgi

 

Tämä artikkeli on julkaistu Eiran asiakaslehdessä keväällä 2013 ja muokattu kevällä 2016.