Gå till huvudmenyn Gå till huvudmenyn

Att boka tid och besöka Eira

Här hittar du information om hur man bokar tid, besöker Eira och hur man betalar. Ifall du trots allt har något att fråga, hjälper vi dig gärna på telefonnumret 09 1620 570.

Att boka tid och avboka

Att boka tid

På vår nätbokning söker du lätt efter lediga mottagningstider på basen av tjänst, specialitet eller specialist och bokar behändigt en tid som passar dig bäst. Alla våra specialister har inte tider på nätet, så om du inte hittar en passande tid, ta kontakt per telefon. Vår telefonbokning betjänar på numret 09 1620 570, se våra öppethållningstider här.

Tid till ingrepp och t.ex. operation som kräver nedsövning eller övernattning, samt tjänster med betalningsförbindelse oco HNS-servicesedel ber vi boka per telefon.

Att ändra tid

På sidan Mitt Eira kan du nu enkelt se dina kommande och tidigare mottagningsbesök och dina kontaktuppgifter behändigt på nätet, då du loggar in på vår sida med dina bankkoder eller genom mobilidentifiering. 

Att avboka tid

Mer än 24 timmar till mottagningstiden:

  • Du kan enkelt avboka eller ändra din tid på vår webbplats via stark autentisering i avsnittet Mitt Eira.

  • Du kan även avboka eller ändra tiden per telefon på 09 1620 570 under tidsbokningens öppettider må–fre kl. 8–16. Se närmare öppettider här.

Om det är mindre än 24 timmar kvar till mottagningen:

  • Du kan avboka eller ändra tiden per telefon på 09 1620 570 under tidsbokningens öppettider må–fre kl. 8–16. Se närmare öppettider här.
  • När tidsbokningen är stängd (må–fre efter kl. 16), kan du avboka mottagningstiden för samma kväll via e-post till laakariasema@eiransairaala.fi.
  • Observera att du endast kan avboka tider via e-post. Vi gör inga ändringar eller nya bokningar baserat på meddelanden som skickas via e-post.

⚠ OBS! För bokningar som avbokas med mindre än 24 timmars varsel förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift enligt gällande prislista.

Att avboka en operation eller ett ingrepp

En operation eller ett ingrepp bör avbokas senast en vecka innan den planerade operationsdagen. En plastikkirurgisk operation bör avbokas senast 6 veckor innan den planerade operationsdagen. Avbokningen bör göras per telefon, vardagar kl. 9-15 tel. 09 162 0630 eller 09 162 0600.

Om avbokningen inte har skett enligt ovanstående anvisningar har Eira sjukhus rätt att debitera 100 % av det slutliga fakturabeloppet.

Vid sjukdom återbetalas förskott endast mot läkarintyg. Eget meddelande räcker inte. Vid sjukdom kontakta under övriga tider vår bäddavdelning tel. 09 1620 200. Om Eira sjukhus måste avboka ingrepp återbetalas eventuell förskottsbetalning till patienten omgående.

Bokning av fortsatt kontroll

Möjliga fortsatta undersökningar eller efterkontroller kan du boka på plats med detsamma. Vår mottagnings kundbetjänare bokar gärna tiden för dig - så här vet du när och hur din vård fortsätter.

Så hittar du fram

Eira sjukhus och läkarstation är beläget i Helsingfors, i hörnet av Skepparegatan och Fabriksgatan. Anmälning, information och kassa finns på adressen Skepparegatan 29. Du kan anmäla dig antingen vid kassan eller vid självbetjäningsdisken. Obs. Då du kommer till Eira läkarstation för första gången, anmäl dig vid kassan.


Skepparegatan 29
ingång till Eira läkarstation

  • allmän- och specialläkarmottagning
  • operationer och ingrepp
  • företagshälsovård
  • vaccinering
  • laboratorium
  • röntgen
  • ögonenheten  

Fabriksgatan 28
ingång till Eira sjukhus bäddavdelning

Goda trafikförbindelser från centrum:
Buss 20 och 30, spårvagn 1 och 3, hållplats Eira sjukhus.
Längs med de närbelägna gatorna hittar man oftast parkeringsplatser.

Att betala

Betalningen sker efter besöket i mottagningens kassa och Fpa-avdraget är vanligtvis möjligt att få direkt i samband med betalningen. För att få avdraget, ber vi dig uppvisa FPA-kortet. Du kan få FPA-direktersättning endast
genom att visa upp FPA-kortet på kassan. Om det inte går att dra av Fpa-avdraget direkt, får du dokumenten du behöver för att ansöka om avdraget med dig. För en del ingrepp uppbär vi förhandbetalning.

På Eira kan du betala med bankkort, kreditkort (Visa/Visa Electron, Master Card, First card (f.d. Eurocard), American Express och Diners Club), MobilePay, med Eira Hälsokonto eller Eira presentkort.

Vi uppbär poliklinikavgift och Kanta-avgift vid besöket, vars storlek du kan kontrollera i vår prislista.

Om du har en försäkring som täcker vården, bör du själv reda ut med försäkringsbolaget vad av den planerade vården din försäkring täcker.

Betalning med faktura gäller enbart telefonmottagning, företagskunder och kunder med faktureringskontrakt. Faktureringstillägg debiteras, förutom fakturor för distansmottagning då endast hanteringsavgift och Kanta-avgift tillkommer. Se prislista. Ärenden gällande fakturor: laskutus@eiransairaala.fi.

Anmälning

Till mottagningen lönar det sig att anlända ca 10 min. före den bokade tiden.

Anmälningen sker på adressen Skepparegatan 29, 00150 Helsingfors, vid kundbetjäningen eller vid anmälningsautomaten genom att visa sitt identitetskort med foto. Obs. Då du kommer för första gången till Eira läkarstation skall du anmäla dig vid kassan.

Vänligen ta med dig en bildförsedd identitetshandling till mottagningen. Vi godkänner pass, körkort, id-kort och bildförsedda FPA-kort.

Efter att du anmält dig anvisas du till väntrummet. I våra väntrum finns trådlöst nätverk för kunder, samt kaffe och te. 

Mottagning

Från väntrummet kallar specialisten dig vid namn till mottagningsrummet.
Det är viktigt att berätta alla väsentliga saker som har att göra med ditt besök åt specialisten. Visst frågar du, om det är något du undrar över - vi på Eira är här för dig.

Om det behövs tilläggsinformation om din hälsa, så hänvisas du vid behov till laboratoriet eller röntgen. Vid slutet av besöket kommer vi överens med dig om hur du får svaren på möjliga undersökningar och du får med dig dokumenten som har att göra med ditt besök. För dessa till mottagningen/kassan.

Vi har samlat Eira sjukhus dataskyddsbeskrivningar här.

På sidan finner du dataskyddsbeskrivningarna för Patientregistret och kundregistren inom Direktmarknadsföring, Kundklubbar och Tävlingar/Lotterier.

Eira har anslutit till patientdataarkivet

Eira sjukhus och läkarstation patientdata sparas förutom i Eiras eget patientdatasystem, även i det nationella Patientdataarkivet, som är en del av det Nationella Hälsoarkivet, Kanta-tjänsterna.

I Kanta-tjänsterna ingår förutom Patientdataasrkivet, även eReceptarkivet, alltså arkivet för elektroniska recept, samt Min Kanta. På Mina Kanta-sidorna kan du i fortsättningen se dina egna patientuppgifter, samt administrera användningen av dem.

Bekanta dig med Patientdataarkivet.

Patientuppgifterna som är sparade i Patientdataarkivet är med patientens medgivande till både den offentliga och den privata hälsovårdens förfogande i hela landet. Om du inte ännu har bekantat dig med tjänsten, gör det nu och ta ibruk Mina Kanta sidorna.

Läs mera om mittkanta-tjänsten.

 

Avtalsparter och ansvar för tjänsten

På läkarcentralen  arbetar både anställda och självständiga yrkesutövare. läkarcentralen  tillhandahåller tjänster såsom undersökningar och ansvarar bland annat för tidsbokning och betalningstjänster. Yrkesutövaren är inte anställd vid läkarcentralen  Läkarna, terapeuterna och andra professionella som erbjuder självständiga tjänster arbetar vid Eira sjukhus i huvudsak som yrkesutövare eller via sina egna företag. Yrkesutövaren och läkarcentralen är separata avtalsparter i förhållande till kunden och patienten och ansvarar var för sig för sina egna tjänster. De ansvarar inte för varandras verksamhet. Både yrkesutövaren och läkarcentralen har en patientförsäkring i enlighet med patientförsäkringslagen.

Avtalets uppkomst och innehåll

Om inget annat avtalas skriftligen, ingås avtalet när kunden eller patienten och tjänsteleverantören kommer överens om en tidbokning.

Priser

För tjänster som tillhandahålls av både yrkesutövare och läkarcentralen gäller de prislistor som är i kraft vid tidpunkten. Yrkesutövaren och läkarcentralen fastställer sina egna priser. Utöver priset för vård, undersökning eller annan tjänst debiteras en poliklinikavgift och en Kanta-avgift. På grund av vårdtjänsternas natur är det inte alltid möjligt att i förväg uppskatta behovet av alla nödvändiga undersökningar och åtgärder.

Betalningsvillkor

Om inget annat avtalas skriftligen, ska kunden betala för tjänsten med av läkarcentralen godkända betalkort i samband med besöket, enligt läkarcentralens praxis. Läkarcentralen uppbär arvode både för egen räkning och för yrkesutövarens räkning, och vidarebefordrar dennes andel till honom/henne. Tjänsteleverantören har rätt att begära förskottsbetalning. Kunden ska informera innan tidsbokning och själva vårdtjänsten om kunden är insolvent eller av annan orsak inte kan betala enligt ovan nämnda sätt. Tjänsteleverantören har rätt att avbryta sina avtalsförpliktelser om det framkommer skäl att misstänka att kunden inte kommer att uppfylla sina skyldigheter. Vid försenad betalning är kunden skyldig att betala dröjsmålsränta enligt räntelagen samt kostnader för påminnelse och indrivning.

Kunder som inte betalar själva

Om det är fråga om företagshälsovård eller om patienten av annan orsak inte själv betalar för tjänsten, är det patientens ansvar att själv utreda och säkerställa betalningsarrangemanget för att garantera en smidig service. Om den angivna betalaren inte är skyldig att betala för tjänsten, ansvarar patienten själv för kostnaderna.

Tjänstens egenskaper och kvalitet

Kvalitet på vårdtjänster och vårdfel definieras enligt patientförsäkringslagen. På grund av vårdtjänsternas natur kan ett visst slutresultat inte garanteras. Information som presenteras på webbplatsen eller i annan kommunikation är endast vägledande och utgör inte en del av avtalet.

Hantering av feedback och krav relaterade till tjänsten

Tvister som gäller tjänsten ska i första hand lösas mellan kunden eller patienten och den läkare eller annan yrkesperson som tillhandahållit tjänsten. För krav enligt patientförsäkringslagen tillämpas den lagen. Det är även möjligt att lämna in en anmärkning enligt tillämpliga bestämmelser. Patientkontaktpersonen ger mer information om patientskador och anmärkningar. Reklamationer om tjänsten kan lämnas in via läkarcentralens responsformulär. Övriga krav ska framställas till tjänsteleverantören utan onödigt dröjsmål, senast inom 2 veckor från tjänstetillfället.

Skadestånd

Patientskador behandlas och ersätts enligt patientförsäkringslagen. I övrigt begränsas tjänsteleverantörens ansvar till det belopp som betalats för tjänsten. Indirekta skador ersätts inte.

Avainlippu - Suomalaista palvelua   Hiilineutraali jätehuolto