
Ajan varaaminen ja asiointi
Ajan varaaminen ja peruuttaminen
Ajan varaaminen
Nettiajanvarauksessamme haet helposti vapaita vastaanottoaikoja palvelun, erikoisalan tai asiantuntijan perusteella ja voit kätevästi varata itsellesi sopivimman. Kaikille asiantuntijoillemme ei ole ajanvarausta netin kautta, joten mikäli et löydä sopivaa, voit tiedustella sitä puhelimitse. Ajan voi varata myös soittamalla 09 1620 570, katso aukioloajat täältä.
Toimenpide- ja esim. nukutusta tai yöpymistä vaativien leikkaus-, sekä maksusitoumus- ja HUS-palveluseteliasiakkaitamme pyydämme varaamaan aikoja puhelimitse.
Ajan muuttaminen
Oma Eira -sivulla voit hallinnoida verkkoajanvarauksen kautta tekemiäsi ajanvarauksia. Palvelu käyttää vahvaa tunnistautumista pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen kautta. Tunnistautuneena voit muuttaa tai perua tulevia vastaanottoaikoja, kun varauksen alkuun on vähintään 24 tuntia.
Ajan peruuttaminen
Mikäli vastaanottoon on yli 24 tuntia:
- Voit perua/vaihtaa ajan helposti nettisivuilla vahvan tunnistautumisen avulla Oma Eira -osiossa.
- Voit perua/vaihtaa ajan puhelimitse 09 1620 570 ajanvarauksen aukioloaikana ma-pe 8-16. Katso tarkemmat aukioloajat tästä.
Mikäli vastaanottoon on alle 24 tuntia:
- Voit perua/vaihtaa ajan puhelimitse 09 1620 570 ajanvarauksen aukioloaikana ma-pe 8-16. Katso tarkemmat aukioloajat tästä.
- Ajanvarauksen ollessa suljettuna (ma-pe klo 16→), voit perua saman illan vastaanottoajan sähköpostitse laakariasema@eiransairaala.fi
- Huomioithan, että sähköpostitse voit vain perua ajanvarauksen. Emme tee muutoksia tai uusia ajanvarauksia sähköpostitse lähetettyjen viestin välityksellä.
HUOM! Alle 24 tuntia perutuista ajanvarauksista pidätämme oikeuden periä voimassa olevan hinnaston mukaisen maksun.
Leikkauksen ja toimenpiteen peruuttaminen
Leikkaus tai toimenpide tulee peruuttaa viikkoa ennen sovittua leikkauspäivää. Plastiikkakirurginen leikkaus tulee peruuttaa 6 viikkoa ennen sovittua leikkauspäivää. Peruutus tulee tehdä puhelimitse arkisin klo 9-15 puh. 09 1620 630 tai 09 1620 600.
Jos peruutusta ei ole tehty em. ohjeiden mukaan, Eiran sairaalalla on oikeus veloittaa 100 % laskun loppusummasta.
Sairastapauksessa ennakkomaksut palautetaan ainoastaan lääkärintodistusta vastaan. Oma ilmoitus ei riitä. Sairaustapauksessa ota muina aikoina yhteys vuodeosastollemme numeroon 09 1620 200. Jos Eiran sairaala joutuu perumaan toimenpiteen, palautetaan mahdollinen ennakkomaksu välittömästi potilaalle.
Jatkoaikojen varaukset
Mahdollisia jatkotutkimuksia tai kontrollikäyntejä varten voit varata aikoja paikan päältä saman tien. Vastaanotossamme asiakaspalvelijamme varaa mielellään ne puolestasi - näin tiedät, milloin ja miten hoitosi jatkuu.
Saapumisohjeet Eiraan
Eiran sairaala ja lääkäriasema sijaitsee Helsingissä Laivurinkadun ja Tehtaankadun kulmassa. Ilmoittautuminen, neuvonta ja kassa ovat osoitteessa Laivurinkatu 29. Voit ilmoittautua joko kassalla tai ilmoittautumisautomaatilla.
Huom. Kun tulet ensimmäistä kertaa Eiran lääkäriasemalle, ilmoittaudu kassalla.
Laivurinkatu 29
sisäänkäynti Eiran lääkäriasemalle
- yleislääkäreiden ja erikoislääkäreiden vastaanotot
- saapuminen leikkauksiin ja toimenpiteisiin
- työterveyshuolto
- rokotukset
- laboratorio
- kuvantaminen
- silmäyksikkö
Tehtaankatu 28
sisäänkäynti Eiran sairaalan vuodeosastolle
Hyvät kulkuyhteydet keskustasta:
Bussit 20 ja 30 ja raitiovaunut 1 ja 3, pysäkki Eiran sairaala.
Lähikatujen varrelta löytyy pysäköintipaikkoja.
Maksaminen Eirassa
Asioinnin maksaminen tapahtuu vastaanottokäynnin jälkeen vastaanotossamme/kassalla, ja Kela-korvaus on yleensä mahdollista saada suoraan maksun yhteydessä. KELA-suorakorvaus edellyttää voimassa olevaa KELA-korttia, joka tulee näyttää maksaessa kassallamme. Jos Kela-korvausta ei maksun yhteydessä suoraan voida vähentää, saat mukaasi tarvittavat asiakirjat Kela-korvauksen hakemista varten. Joistain toimenpiteistä perimme ennakkomaksun.
Eirassa voit maksaa pankkikortilla, luottokortilla (Visa/Visa Electron, Master Card, First card (ent. Eurocard), American Express ja Diners Club), MobilePaylla, Eira Terveystilillä tai Eiran lahjakortilla. Emme vastaanota käteistä.
Veloitamme käynnistä poliklinikkamaksun ja Kanta-maksun, jonka suuruudet voit tarkistaa hinnastostamme.
Jos sinulla on hoidon korvaava vakuutus, tulee sinun itse selvittää vakuutusyhtiön kanssa vakuutuksesi kattavuus suunnitellusta hoidosta.
Maksaminen laskulla koskee vain etävastaanottoa sekä yritys- ja sopimusasiakkaita. Veloitamme laskutuslisän, poislukien etävastaanoton laskut, joihin lisätään vain käsittely- ja Kanta-maksut. Katso hinnat Hinnastosta. Laskuja koskevat yhteydenotot: laskutus@eiransairaala.fi.
Ilmoittautuminen ja odotustilat
Vastaanotolle kannattaa saapua noin 10 min. ennen varattua aikaa.
Vastaanotolle ilmoittautuminen osoitteessa Laivurinkatu 29, 00150 Helsinki. Voit ilmoittautua joko tekstiviestillä, ilmoittautumisautomatilla tai kassalla. Huom. Kun tulet ensimmäistä kertaa Eiran lääkäriasemalle, ilmoittaudu kassalla.
Ota vastaanotolle mukaasi kuvallinen henkilöllisyystodistus. Meillä hyväksytyt henkilöllisyystodistukset ovat passi, ajokortti, henkilökortti ja kuvallinen Kela-kortti.
Ilmoittautumisen jälkeen sinut ohjataan odotustilaan. Odotustiloissamme on langaton nettiyhteys asiakkaille sekä kahvi- ja teetarjoilu.
Vastaanotto
Odotustilasta asiantuntijamme kutsuu sinut nimellä vastaanottohuoneeseen.
Hoitavalle asiantuntijalle on tärkeä kertoa kaikki oleelliset asiat vastaanottokäyntiisi liittyen. Kysythän herkästi, jos jokin asia jää sinua askarruttamaan – Eirassa olemme sinua varten!
Jos terveydentilasta tarvitaan lisätietoa, ohjataan sinut tarvittaessa laboratorioon tai kuvantamiseen (röntgeniin). Vastaanottokäynnin päätteeksi sovitaan kanssasi, miten saat mahdolliset tutkimustulokset ja saat mukaasi käyntiisi liittyvät asiakirjat, jotka palautat vastaanottoon/kassaan.
Tietosuojaselosteet
Olemme koonneet Eiran sairaalan tietosuojaselosteet tänne.
Sivulta löydät tietosuojaselosteeet Potilasrekisteristä, Yleisestä suoramarkkinointirekisteristä, Asiakasklubien suoramarkkinointirekisteristä sekä Kilpailut ja Arvonnat -rekisteristä.
Kanta-palvelut
Eira on liittynyt Potilastiedon arkistoon
Eiran sairaalan ja lääkäriaseman potilastiedot tallentuvat Eiran oman potilastietojärjestelmän lisäksi jatkossa myös valtakunnalliseen Potilastiedon arkistoon, joka on osa Kansallista terveysarkistoa eli Kanta-palveluita.
Kanta-palveluihin sisältyy Potilastiedon arkiston lisäksi eReseptien eli sähköisten reseptien arkisto sekä Omakanta. Omakannasta voit käydä katsomassa jatkossa omia potilastietojasi sekä hallita omien tietojesi käyttöä.
Tutustu Potilastiedon arkistoon.
Potilastiedon arkistoon tallennetut potilastiedot ovat potilaan suostumuksella sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon käytössä kautta maan. Jos et ole vielä tutustunut palveluun, tee se nyt ja ota Omakanta käyttöösi.
Terveyspalveluita koskevat yleiset ehdot
Sopimusosapuolet ja vastuu palvelusta
Lääkärikeskuksessa toimii sekä lääkärikeskuksen työntekijöitä että itsenäisiä ammatinharjoittajia. Lääkärikeskus tarjoaa palveluita kuten tutkimuksia, huolehtii muun muassa ajanvarauksesta ja maksamiseen liittyvistä palveluista. Ammatinharjoittaja ei ole lääkärikeskukseen työsuhteessa. Lääkärit, terapeutit ja muut itsenäistä palvelua tarjoavat ammattilaiset toimivat Eiran sairaalassa pääsääntöisesti ammatinharjoittajina tai yrityksensä lukuun. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus toimivat erillisinä sopijaosapuolina asiakkaaseen ja potilaaseen nähden ja kumpikin vastaa omasta palvelustaan suoraan näille. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus eivät vastaa toistensa puolesta. Ammatinharjoittajalla ja lääkärikeskuksella on potilasvakuutuslain mukaan oma potilasvakuutus.
Sopimuksen syntyminen ja sisältö
Ellei kirjallisesti toisin sovita, sopimus syntyy, kun asiakas tai potilas ja palvelun tarjoaja sopivat ajanvarauksesta.
Hinnat
Ammatinharjoittajan ja lääkärikeskuksen palveluiden osalta sovelletaan kulloinkin voimassa olevia hinnastoja. Ammatinharjoittaja ja lääkärikeskus päättävät omat hintansa. Hoidon, tutkimuksen ja muun palvelun hinnan lisäksi veloitetaan poliklinikkamaksu ja Kanta-maksu. Johtuen terveyspalvelun luonteesta kaikkia tarpeellisia tutkimuksia ja hoitotoimenpiteitä ei voida etukäteen arvioida.
Maksuehto
Ellei erikseen kirjallisesti toisin sovita, asiakas maksaa palvelun lääkärikeskuksen hyväksymillä maksukorteilla käynnin yhteydessä lääkärikeskuksessa noudatettavan käytännön mukaan. Lääkärikeskus perii palkkion sekä omasta puolestaan että ammatinharjoittajan lukuun välittäen ammatinharjoittajan osuuden ammatinharjoittajalle. Palvelun tarjoaja on oikeutettu perimään ennakkomaksua. Asiakkaan tulee ilmoittaa ennen ajanvarausta ja varsinaista terveyspalvelua, jos asiakas on maksukyvytön tai ei voi muusta syystä maksaa palvelua edellä kerrotulla tavalla. Palvelun tarjoajalla on oikeus keskeyttää sopimusvelvoitteensa, jos ilmenee seikkoja, joiden nojalla on syytä epäillä, että asiakas jättää sopimusvelvoitteensa täyttämättä. Maksun viivästyessä asiakas on velvollinen maksamaan korkolain mukaisen viivästyskoron sekä muistutus- ja perintäkulut.
Muut kuin itse maksavat asiakkaat
Mikäli kyseessä on työterveyshuoltoon kuuluva palvelu tai potilas ei muulla perusteella maksa itse palvelua, potilaan on itse selvitettävä ja varmistettava maksujärjestely sujuvan palvelun varmistamiseksi. Jos potilaan ilmoittama taho ei ole velvollinen maksamaan palvelua, vastaa potilas maksusta.
Palvelun ominaisuudet ja laatu
Terveyspalvelun laatu ja hoitovirheet määritellään potilasvakuutuslain mukaan. Palvelun tiettyä lopputulosta ei voida terveyspalveluiden luonteen takia taata. Nettisivuilla ja muussa viestinnässä esitetty tieto on vain viitteellistä eikä ole osa sopimusta.
Palvelua koskevien palautteiden ja vaatimusten käsittely
Palvelua koskevat erimielisyydet tulee selvittää ensisijaisesti asiakkaan tai potilaan ja palvelun antaneen lääkärin tai muun henkilön välillä. Potilasvakuutuslain tarkoittamien vaatimusten osalta noudatetaan potilasvakuutuslakia. Terveyspalvelusta voidaan tehdä myös muistutus sitä koskevien säädösten mukaisesti. Potilasyhteyshenkilö antaa tarkempia tietoja potilasvahinkojen ja muistutusten osalta. Palvelusta voidaan tehdä reklamaatio lääkärikeskuksen palautelomakkeella. Muut vaatimukset on tehtävä palvelun tarjoajalle ilman aiheetonta viivästystä 2 viikon kuluessa palvelutapahtumasta.
Vahingonkorvaus
Potilasvahingot käsitellään ja korvataan potilasvakuutuslain mukaan. Muilta osin palvelun tarjoajan vastuu rajoittuu palvelusta maksettuun hintaan. Välillisiä vahinkoja ei korvata.