häiritseviä arpia voidaan hoitaa tehokkaasti laserhoidon avulla

Arpikudosta syntyy, kun ihon uloimman kerroksen eli orvaskesikerroksen vaurio ulottuu sen alla olevaan verinahka- eli dermiskerrokseen saakka. Keho ei pysty korvaamaan tuhoutunutta, tehtäväänsä erikoistunutta kudosta samanlaisella kudoksella, vaan tilalle muodostuu arpi.
Verinahkakerros voi vaurioitua esim. leikkauksen, palovamman, tapaturman, tulehduksen, aknen tai muiden traumojen seurauksena.

Normaali vaalea ja matala arpi ei yleensä häiritse ja sitä ei tarvitse hoitaa. Toisinaan arpi voi kiristää, olla ulkonäöltään poikkeava, epäsymmetrinen tai paksuuntunut tai iho voi olla häiritsevästi kuopalla, jolloin tehokkaalla laserarpihoidolla voidaan vaalentaa ja pehmentää arpikudosta ja palauttaa ihon kimmoisuus ja tasaisuus.

Mitä on fraktionaalinen -laserhoito?

Arpihoidossa käytämme markkinoiden tehokkainta Nd: YAG fraktionaalista laserlaitetta.

Laserhoidossa hoidettavalle alueelle ohjattava lasersäde on fraktionaalinen eli se hajotetaan isommalle alalle pistemäisesti. Hoidon etuna on nopea paranemisaika ja pieni komplikaatioriski.

Jokaiseen arpimuotoon käytetään juuri siihen parhaiten soveltuvaa laserhoitotaajuutta.

Fraktionaalisen arpihoidon jälkeen iho aloittaa uusiutumisprosessin ja kollageenin tuotanto pääsee uudelleen käyntiin.

Fraktionaalisella laserilla voidaan hoitaa tehokkaasti hyvin monenlaisia arpia.

Arvet voivat olla koholla, kuopalla tai epäsymmetrisiä. Jokaiseen arpimuotoon käytetään juuri siihen parhaiten soveltuvaa hoitosuunnitelmaa.

Fraktionaalinen laserhoito tasoitta ihoa oli kyseessä leikkaus-, trauma- tai tulehduksesta johtuva arpi.  Laserhoito sopii myös tatuointialueille, jos niihin on tullut arpea.

Fraktionaalinen laserhoito sopii erityisen hyvin:

• kuoppaisiin arpiin, eli atrofinen arpi, esimerkiksi aknearpi
  • venymäarpiin, kuten raskausarvet
  • paksuihin, koholla oleviin punertaviin arpiin ns. hypertrofinen arpi.

HUOM! Teemme aina hoitokäynnillä arvion arven laadusta, joten sinun ei tarvitse ennen hoitokäyntiä tietää minkä tyyppinen arpesi on.

Aknearvet:
Aknearvet ovat ns. atrofisia arpia ja niille on tyypillistä, että ne ovat kuopalla, koska kollageeni vetää ihoa alaspäin.
Fraktionaalisella laserhoidolla hajotetaan ihoa alaspäin vetävää kollageenia ja stimuloidaan ihoa niin, että uusi iho on tasainen ja kimmoisa.

Venymäarvet:
Venymäarvet syntymät suurissa painonvaihteluissa ihon venyessä. Laserhoidon avulla vaalennetaan ja tasoitetaan arpikudosta.

Hypertrofiniset arvet:
Koholla olevaa hypertrofista arpea hoidetaan laserhoidossa hajottamalla arpeen liittyvää kollageenikasaumaa ja stimuloidaan ihoa korjaamaan hajotettu kollageenikasauma tasaisella, terveellä iholla.

Arpiin, joihin on muodostunut liikakasvua ns. keloidiset arvet, ja jotka ovat kasvaneet alkuperäisen haavan tai vaurioalueen ulkopuolelle, suosittelemme ensisijaisesti kortisoni- leikkaus- tai cryo-hoitoa.
Jos arpi todetaan keloidiarveksi, voidaan siihen tehdä tarvittaessa pieni koehoito, mutta emme suosittele laserhoitoa ensisijaiseksi hoitomuodoksi.

Sattuuko hoito?

Hoito on hellävaraista eikä hoito ole kovin kivuliasta. Hoidettavan alueen paraneminen käynnistyy heti ja hoitotulokset näkyvät yksilöllisesti.

Kuinka usein hoitoa suositellaan?

Arpihoito tehdään aina sarjahoitona ja tarve hoitomääristä arvioidaan ensikäynnillä. Normaalisti hoitoja tehdään arvesta riippuen
3-6 kertaa ja 4-6 viikon välein. Hoitoajaksi riittää 30 min hoitoaika. Samalla käynnillä voidaan hoitaa useampi pieni arpi tai kerralla
isompi hoitoalue. Hinta määräytyy hoidettavan alueen koon mukaan. Tarkemman hinta-arvion saat ensikäynnillä.

Voit myös kysyä arpihoidosta etukäteen maksuttomasti sivun alaosassa olevan lomakkeen kautta.

Varaa aika konsultaatioon ja ensikäynnille!

Ensikäynnillä teemme arvion arven laadusta ja koosta ja teemme sen pohjalta hoitosuunnitelman.
Sinun ei tarvitse itse tietää etukäteen minkä tyyppinen arpesi on.

Eiran sairaalassa Nd: YAG franktionaalisia laserhoitoja tekee
Laserterapeutti Suvi Lahtinen tekee tatuoinnin poistoja laserilla Eiran sairaalassa. Lahtinen Suvi Laserhoitaja, Ihoterapeutti Varaa aika
Seuraavat vapaat ajat
Tänään
30 min
Lahtinen Suvi
Laserhoitaja, Ihoterapeutti
Eiran lääkäriasema
Näytä seuraavat vapaat ajat
Hinnasto
Arpihoito Nd: YAG franktionaalinen laser
Hoitoalueet ja hoidon hinta arvioidaan ensikäynnin yhteydessä
Hinta alv 0%
Konsultaatio / koehoito 30 min alk. 100 €
Yksittäinen hoitokerta /pieni yksittäinen arpi alk. 190 €
Yksittäinen hoitokerta/ pienet leikkausarvet alk. 240 €
Yksittäinen hoitokerta/ isot leikkausarvet alk. 360 €
Yksittäinen hoitokerta /raskausarvet ja muut isommat alueet alk. 480 €

Asiantuntijat

Lahtinen Suvi, laserhoitaja
Vastaanottokäynnin hintaan lisätään poliklinikkamaksu 26,30 €. Sarjakäynteihin lisätään poliklinikkamaksu 6,30 €/kerta. Kanta-maksu on 2,70 € ja veloitetaan kaikista Omakantaan tallennettavista käynneistä.
Kysy lisää Eiran palveluista
Nimi