Korona-aika on laittanut meidät miettimään läheistemme ja omaa terveyttä. Koronarajoitukset ovat rajoittaneet sosiaalista elämää ja koronaväsymystä on ollut ilmassa jo pidempään. Nyt koronarajoitusten purkamisen kynnyksellä kaikista uutisvälineistä saamme seurata hämmentyneen epäuskoisena tapahtumia Ukrainassa ja monilla herää uusi huoli, tällä kertaa turvallisuudesta.

 

Reagoimme yksilöinä muutoksiin ja poikkeaviin tilanteisiin

Koska olemme kaikki yksilöitä, reagoimme asioihin eri tavoin, kertoo psykologi, psykoterapeutti Marina Maatela. Ahdistus ja huoli on luonnollinen ja ymmärrettävä reaktio muutoksiin ja poikkeaviin tilanteisiin. Osa meistä reagoi tilanteeseen voimakkaasti ahdistuen, osa pohtien todennäköisyyksiä, osa pitää tilannetta ikävänä, mutta ohittaa sen keskittyen omaan elämäänsä. Nämä ja kaikki muut reagoinnin tavat ovat normaaleja. 

Ahdistuksessa kehon hälytysjärjestelmä on aktivoitunut viestien uhasta tai vaarasta, joka pitkään jatkuessa näyttäytyy jatkuvina huolina. Epävarma tilanne näyttäytyy uhkana johon keho ja mieli reagoivat. Tämä tuntuu kehossa epämiellyttävältä ja virittää ahdistuksen kokemusta, jota ajatukset voivat tahtomatta voimistaa. 

Kun ajatukset muuttuvat korostetun kielteisiksi, tilanne alkaa tuntua uhkaavammalta kuin se todellisuudessa on. Elimistö siirtyy valmiustilaan – ja se ylikuormittuu jatkuvan valmiustilan johdosta. Ahdistus syntyykin siitä, että keho ikään kuin valmistautuu taisteluun ja alkaa käydä ylikierroksilla.

 

Näin voit vähentää ahdistusta ja huolta

Jos huolestuneisuus ja ahdistuneisuus alkavat vallata liikaa tilaa mielessäsi, tässä muutama vinkki oman hyvinvoinnin tukemiseen:

 

1. Tunnista, mitä tilanne sinussa herättää. Hyväksy eri ihmisten erilaiset reaktiot

Kaikki yksilölliset reaktiot ovat normaaleja, joten älä vaadi ketään - myöskään itseäsi - tuntemaan eri tavalla. Osa kokee tilanteen hyvinkin ahdistavana. On tärkeää tarjota tukea ja tilaa ajatusten jakamiselle niille, joita tilanne huolestuttaa. Osa haluaa jatkaa normaalia elämää ja suojautua tilanteeseen liittyvältä viestinnältä. Annetaan tähän mahdollisuus.

 

2. Keskity välillä aivan muuhun, ja anna elimistöllesi aikaa hengähtää. 

Jokaista aiheeseen liittyvää uutislähetystä tai artikkelia ei tarvitse heti ilmestymishetkellä katsoa tai lukea. Voitko ottaa vapaata uutisista ja rajata tilanteen kehittymisen vaikkapa kerran päivässä?

Tunnista omat rajasi; onko parempi lukea tai kuunnella uutiset kuin katsoa suoraa lähetystä? Seuraa luotettavia tiedonlähteitä, jotka lähestyvät asiaa neutraalisti, pyrkivät esittämään asiat parhaan tiedon valossa, eivätkä pyri aktiivisesti vaikuttamaan mielipiteisiisi. 

 

3. Arkirutiineista helpotusta

Ahdistusta ja huolta voi helpottaa noudattamalla tavallisia arkirutiineja. Myös säännölliset rytmit nukkumisessa ja syömisessä, liikunta ja mielekkääseen tekemisiin keskittyminen parantavat mielialaa. Luonnossa liikkuminen ja kuppi teetä ystävän kanssa voivat tuoda arkeen kaivattua leppoisuutta.

Vähennä kuormitustasi rauhoittamalla menojasi ja tekemisen määrää. Lue tai kuuntele kirjoja, katso sarjoja, kuuntele podcasteja, kokeile kotijumppaa ja venyttelyä tai keskity lapselle lukemiseen tai leikkimiseen ja pelaamiseen – aikuisten tai lasten kanssa. 

 

4. Huomaa myös asiat jotka ovat hyvin ja mieti mihin voit vaikuttaa 

Muistuta itseäsi sinulle tärkeistä asioista – ja mieti olisiko tähdellistä vähentää kuormitustasi jollakin osa-alueella elämässäsi? Voiko jonkun asian siirtää myöhemmäksi tai vaatimuksia laskea? Tai lisätä jonkun hyvin mieluisan asian juuri nyt toteutettavaksi?

Ehkä voisit tavata sen ystävä nyt juuri tällä viikolla etkä myöhemmin tässä kuussa, mennä hiihtämään nyt kun aurinko paistaa ja jättää pyykit huomiseen - nehän eivät karkaa. Voisitko ilmoittautua nyt laulutunneille tai ottaa esille ne kutimet, mennä elokuviin tai kävelylle, katsoa animaatioelokuvan tai vanhoja valokuvia lasten kanssa, kirjoittaa oikean postikortin isotädille ja kirjeen ystävälle?

 

Lisää tietoa ja tukea: 

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat

 

image-90f85e67-92f8-4a20-9684-d1352581e8f2.jpg

Artikkelin kirjoittaja psykologi, psykoterapeutti, työterveyspsykologi  Marina Maatela.

Psykologin vastaanotto Eirassa

Psykologi antaa ohjausta, neuvontaa ja keskustelutukea elämän erilaisissa haasteissa ja kriisitilanteissa. Eirassa toimivat psykologit ovat erikoistuneet hyvin moninaisiin mielenterveyden, hyvinvoinnin ja elämäntilanteeseen liittyviin haasteisiin.

Vastaanotolle kannattaa hakeutua matalalla kynnyksellä, sillä usein keskustelu ulkopuolisen kanssa auttaa. Ajan psykologeillemme varaat helposti nettiajanvarauksestamme. Et tarvitse erillistä lähettä.

Eiran psykologit
Psykiatria_vastaanotto_600x450.jpg

Psykologi, psykoterapeutti ja psykoterapia

Psykologi on mielen ja käyttäytymisen asiantuntija, jolta saat keskustelutukea, ohjausta ja neuvontaa erilaisiin elämän haasteisiin ja kriiseihin. Psykologit voivat erikoistua hyvin monelle eri alalle ja psykologilla voi olla psykologin koulutuksen lisäksi psykoterapeutin koulutus.

Lue lisää
Eira_Tehtaankadun_portaikko_600x450.jpg

Psykiatria

Psykiatrian erikoislääkäri on erikoistunut tutkimaan ja hoitamaan mielenterveyden häiriöitä ja sairauksia. Psyykkinen tasapaino saattaa häiriintyä monista eri syistä. Oireiden varhainen tunnistaminen ja hoitoon hakeutuminen parantavat aina merkittävästi paranemisennustetta; kaiken kaikkiaan psykiatriset hoidot ovat hyvin usein tuloksellisia.

Lue lisää