Tatueringen tas bort ett skikt i taget, vilket tar tid

På Eira sjukhus används vid tatueringsborttagningar en metod, som avsevärt påskyndar behandlingen. I R0-metoden använder man en behandlingsvätska, som gör att fölande behandling kan göras omedelbart.

"Metoden gör att man kan göra upp till fyra behandlingar under ett mottagningsbesök", säger Eiras laserterapeut.

Laserbehandlingen ger ett snyggt resultat

På Eira sjukhus används YAG Q-Switched-laser för borttagning av tatueringar. Den är också lämplig för permanent pigmentering av ögonbryn och läppar, samt ögonbryn gjorda med mikrobladsteknik.

Lasern spjälkar färgen, som är inkapslad under huden, i mikroskopiskt små bitar. De försvinner från kroppen med andra slaggprodukter.

”Behandlingen skadar inte huden. Då eftervården utförs enligt givna instruktioner, bildas inga ärr av laserbehandlingen. Hemvårds-instruktioner får man i samband med laserbehandlingen. ”

Man kan testa behandlingen

Tatueringar tas bara bort på intakt, frisk hud, på personer över 18 år. Yngre människor måste ha en vårdnadshavare närvarande. Det finns ingen övre åldersgräns för borttagning av tatueringar.

”Det lönar sig att börja med en provbehandling, särskilt om bilden som skall tas bort är stor. Med provbehandlingen ser man hur färgerna och huden reagerar på lasern.”

Det är bra att förbereda sej för provbehandlingen och följande behandlingar med en bedövningskräm, som går att köpa på apoteket utan recept.

"Tatueringsborttagning är inte smärtfritt, men en bedövningskräm som appliceras på huden i rätt tid lindrar smärtan effektivt."

Tatueringsborttagning kräver tålamod

Det exakta antalet behandlingar kan man inte bestämma i förväg, eftersom varje tatuering och varje hudtyp är unik. Tatueringens storlek, färg och dess djup samt kundens blodcirkulation och hudkänslighet påverkar antalet behandlingar.

Det krävs alltid flera behandlingar, med en paus på minst sex veckor mellan dem.

”Kunden bör förbereda sig för ett projekt som varar cirka ett år. Att ta bort en bild kostar mera än själva tatueringen. ”

Tatueringsborttagning är inte smärtfritt, men en bedövningskräm som appliceras på huden i tid lindrar smärtan effektivt.

Den effektiva lasern tar bort färger

Ju renare och ju närmare hudytan färgen är, desto lättare är det att ta bort tatueringsfärgen. En liten svart bild kan försvinna med tre behandlingar, men den kan också behöva över tio behandlingsgånger. Svart färg blir svårare att ta bort när den bleks med vitt."

Den vita färgen består av flera färger och den bryts lätt till grönt med en laser. Svarta ögonbryn gjorda med mikrobladsteknik, bleks ibland med vit färg.

”På Eira sjukhus använder vi en YAG Q-switched-laser med fyra olika våglängder, för att ta bort tatueringar.”

Efter laserbehandling fortsätter livet som normalt

Efter att tatueringen tagits bort rodnar huden. Blåmärken kan förekomma i det behandlade området och det kan vara något svullet i några dagar.
”Vattenblåsor kan uppstå på huden och de får inte söndras. Söndrig hud ökar risken för inflammation. ”

Efter laserbehandlingen kan man sporta och duscha normalt. Behandlingen gör huden känslig för solens UV- strålning, vilket gör att huden bränns lättare. Huden ska skyddas från solen med kläder och solkräm med skyddsfaktor 50.

Så gott som alla tatueringar kan tas bort

En tatuering tas med tanken, att den finns där för evigt. Men med tiden kan livssituationen och man själv förändras, och då kanske tatueringen inte mera känns rätt. Bilden är lättare att ta bort när den är gjord med testade ämnen som uppfyller Europeiska unionens säkerhetskrav. I Finland använder professionella tatueringsstudion testade färger.
”Blandningar av flera färgämnen kan vara svåra att ta bort. De är också mer benägna att orsaka överkänslighetsreaktioner.”

Otestade färgämnen har en högre inflammationsrisk och huden kan vara mer känslig för tatueringsborttagning.
”Om din tatuering reagerar på värme och yttre faktorer och kliar, kan färgämnet vara orsaken till symtomen. I detta fall utförs alltid en provbehandling innan tatueringen tas bort. ”

Intervju och text Virve Järvinen

Boka konsultation för en tatueringsborttagning

Om du funderar på att ta bort en tatuering, boka alltid först ett konsultationsbesök.

Under konsultationsbesöket reder vi ut hur vi får bort din tatuering på bästa sätt. Med hjälp av den information vi får gör vi en behandlingsplan, där det framkommer t.ex. antalet behandlingar som behövs.

En provbehandling kan göras under besöket, om tatueringen inte är stor.

*+ Poliklinkavgift

Boka tid
Tatuoinnin_poisto_600x450.jpg

Borttagning av tatueringar med laser

Borttagning av tatuering i sjukhusmiljö är ett tryggt och enkelt sätt att ta bort icke-önskade tatueringar. Borttagning eller blekning av tatueringar med den nyaste lasertekniken är nu ännu snabbare. Eira använder Hollywood Spectra-laser, som är den effektivaste Nd:YAG Q-switch-laserenheten på marknaden.